Een autobatterij opladen doe je zo

29 May

Ik was gisterennamiddag samen met Patricia bij Michel om een eindredactietraining voor Gentblogt (jaha, zo professioneel zijn wij dus) te volgen en daar bleek dat het soms toch nog eens loont om pechvogel te zijn (en zodoende wat pechervaring opgedaan te hebben). Het lampke was blijven branden in San‘s auto en daardoor was de batterij helemaal plat.

Aangezien ik in mijn vijfjarige rijcarrière al eens een platte én ook ooit eens een kapotte batterij gehad heb (ooit ook eens twee platte banden tegelijk, maar da’s een ander verhaal), ben ik heden ten dage altijd voorzien van het nodige gereedschap, zijnde startkabels. Zoveel kost dat niet en ‘t is altijd handig; is het niet om jezelf uit de nood te helpen, ‘t is om iemand anders ermee van dienst te zijn.

Pas op, het vrouwvolk heeft dat dus wel degelijk allemaal netjes geregeld gekregen, ondanks wat Bruno ginder bij San ging beweren… Maar er bleef toch nog één onduidelijkheid in de lucht hangen.

De volgende namelijk:

Doet het er toe welke kleur van kabel (rood of zwart) je precies van de ene plus in de platte batterij naar de andere plus in de volle batterij doet lopen?

Volgens mij doet dat er dus niet toe zolang de plus maar op de plus zit en de min maar op de min (en dus geen plus naar een min).

Zeg eens, is er een expert in de zaal?

Share

20 Responses to “Een autobatterij opladen doe je zo”

  1. bruno 29. May, 2007 at 07:37 #

    Niet dat ik een expert ben, maar het lijkt me er niet toe te doen. Behalve dan dat het logischer en duidelijker lijkt om rood bij rood te houden kwestie van verwarring –en vooral vonken en kortsluiting– te vermijden.

  2. Stinus 29. May, 2007 at 07:57 #

    rood is warm, warm is gevaarlijk, gevaarlijk is negatief, dus rood is negatief.
    Logica? of pure onzin? Ik weet’t niet, maar’t werkt wel voor mij :-)

  3. Suiadan 29. May, 2007 at 08:35 #

    Geen expert hier, maar het doet er niet toe. Een kabel is een kabel, zolang je de juiste verbindingen maar legt.

  4. Peter Dedecker 29. May, 2007 at 08:50 #

    Doet er niet toe, maar dat is gewoon een afspraak dat rood negatief is, om problemen met miscommunicatie aan de andere kant te vermijden.

  5. Guido 29. May, 2007 at 08:55 #

    De kleur van de draad doet er in feite niet toe, maar het is wel gemakkelijk om altijd dezelfde kleur te gebruiken. Het is een kwestie van afspraak: van een rode draad blijf je af want daar zit stroom op.
    Als jij voor jezelf beslist om alles achterstevoren aan te sluiten heeft dat op de aansluiting geen enkel effect, tot iemand de verkeerde draad vastneemt of “verkeerd” aansluit.

    Hopelijk doe je dat wel niet thuis, want als je daar de draden verkeerd aansluit zou ik niet voor de gezondheid van de volgende bewoner of de onwetende electricien willen instaan.

  6. Jeronimo 29. May, 2007 at 09:04 #

    de rdoe
    de zwarte is voro de negatieve

  7. Huug 29. May, 2007 at 10:03 #

    Joegne, ik doe dat gewoon met mijn tanden, zeg!

  8. Morgada 29. May, 2007 at 13:10 #

    .. en ik bel mijn lief. Of een gediplomeerd garagist. Ieder zijne stiel!

  9. R.becca 29. May, 2007 at 21:10 #

    Ik ben ondertussen ook expert. Mijn pa vertrok naar Afganistan (met het leger hij verliet mijn ma niet lol) en mijn moeder vertikte het om met de grote auto te rijden en liet die dus 2 maand staan in de garage. Blijkt de moment dat ze hem nodig heeft zijn de batterijen plat…
    Bij een Mercedes blijkt die accu al in de koffer te zitten, of toch ergers diep in de koffer verstopt te zitten en zit met allerlij toestanden ook vast aan de auto… Mijn lief en ik zijn denk een uurke of twee zoet geweest met vanalles demonteren om alleen al bij de batterij te raken…
    Dan blijkt nog dat we nadat we alles terug hebben vastgekoppelt de batterij nog niet genoeg opgeladen was.. enfin tweede keer heel de nacht laten inzitten met de startkabels op het net en toen ja toen lukte het terug.

    Natuurlijk zwart is min en plus rood.

  10. electrotechnicus 18. Jun, 2007 at 17:14 #

    die kleurtjes zijn ontwikkeld voor mensen die niet veel van electriciteit kennen. als je op de batterij kijkt zal meestal de + in het rood erop staan of zal er een rood kapje op de batterij zitten of allessinds iets in het rood. Indien het 2 zwarte kabels zouden zijn, zou je makkelijk de plus aan de min kunnen hangen zonder het te weten. als je dit doet en bij de ene batterij de plus aansluit en bij de andere de min, krijg je een kortsluitlus die beide batterijen zal verwoesten(met ontploffingsgevaar van de batterij). daarom moet rood aan rood en zwart aan zwart, voor de zekerheid. ROOD is wel degelijk positief. om terug te komen op guido zijn opmerking: ‘op rood zit er stroom en blijf je best af’ dit is een laagspanning(12V), als je hier aankomt zal je niks voelen hoor ;-). dus opletten wanneer men startkabels gebruikt!!!

  11. Jan 22. Dec, 2007 at 14:49 #

    Nee dat doet er niet toe

  12. oedipus 24. Apr, 2008 at 13:41 #

    Jawel, het doet er wel toe. Kijk maar eens in de handleiding van je auto. Je kan trouwens ook best wat misdoen…

    Hoe doe je dat volgens de regels van de kunst?
    Handleiding:
    1. Maak de rode kabel goed vast aan de pluspool van de platte batterij (rode klep afnemen indien aanwezig);
    2. Ga naar de goede auto en maak er het andere eind van de rode kabel goed vast aan de goeie batterij (rood kapje idem hier indien);
    3. Maak nu de zwarte kabel goed vast aan de minpool van de goede batterij;
    4. Ten slotte maak je het andere eind van de zwarte kabel NIET vast aan de platte batterij maar wel aan de MASSA van de hulpbehoevende auto. Je maakt de kabel bij voorkeur goed vast aan een zwaar metalen onderdeel, bijvoorbeeld: motorblok, carrosserie.
    5. Starten maar! Van de helpende auto laat je best de motor draaien, eventueel wat gas geven om meer startcapaciteit op te wekken.

    OPGELET:
    - Zet het CONTACT van de auto met platte batterij AF voor je begint, van de andere auto moet de motor draaien op het moment dat je gaat starten!
    - Bij draaiende of startende motoren zorg je dat je KLEDING niet aan een draaiend onderdeel kan blijven hangen (sjaals, dassen etc uit den boze!)!
    - Draag handschoenen om je handen te beschermen tegen kwetsuren.
    - Het spreekt vanzelf dat de UITEINDEN van de startkabels elkaar niet mogen raken (kortsluiting), je steekt toch ook niet spontaan je vingers in het stopcontact?
    - Een kapotte batterij kan ONTPLOFFEN als je ze verkeerd aankoppelt. Daarom koppel je nooit de startkabels rechtstreeks aan de minpool van de platte batterij aan.
    - Bij moeilijkheden, kijk naar de capaciteit van de batterijen in beide auto’s. De batterij van de helpende auto moet even zwaar of zwaarder zijn. Een zware dieselauto met een kleine benzineauto opstarten zal bv. moeilijk (of niet) gaan. Kijk ook de startcapaciteit van de kabels zelf na, kabels van slechte kwaliteit gebruiken voor zware auto’s kan ze doen smelten.

  13. student 26. Oct, 2008 at 16:21 #

    plus naar plus , min naar min. het mogen nog fluogroene kabels zijn, je moet gewoon juist verbinden. kleuren zijn een afspraak, zoals bijvoorbeeld :groen licht= doorrijden.

  14. iezzi 06. Feb, 2009 at 18:12 #

    hoe lang duurt het voor een auto baterij is opgeladen met een oplader (helemaal leeg ) groetjes albert

  15. Rudy 10. Feb, 2009 at 13:06 #

    Wat Oedipus zegt is helemaal juist,zeker als hij van MASSA spreekt.
    Een autobatterij heeft gewoonweg GEEN min of negatief.
    Zoals positief duid op een spanning BOVEN de nul,zo wordt met negatief een spanning BENEDEN de nul bedoeld. (bijv. – 5 Volt).
    Dit is bij een autobatterij nooit het geval.
    Wat Peter Dedecker dan zegt dat ROOD de “negatieve pool” is,is dus onjuist,rood is de positieve pool! althans als men het stroomcircuit bekijkt BUITEN de batterij.: de stroom gaat altijd van + naar massa. Intern (in de batterij) gaat de stroom echter van massa naar + lopen,maar daar heeft de gewone gebruiker geen boodschap aan veronderstel ik.
    Tot slot nog enkele veiligheidsbeschouwingen.: Als je ooit het vloeistofniveau in de batterij wil kontroleren,schroef dan voorzichtig de dopjes van de verschillende cellen en ga vooral NIET bijlichten met een aansteker!!!! Er wordt namelijk bij het opladen een zeer ontplofbaar gas binnen de batterij geproduceerd en je zult geheid een steekvlam in je ogen krijgen bij het licht van een aansteker.
    Indien je water moet bijvullen,gebruik dat gedistilleerd water,kraantjeswater zou je batterij op de kortste keren om zeep helpen. Voor het opladen van een batterij geldt.:hoe zwakker de laadstroom,hoe beter voor de levensduur van de batterij. Hoe lang het duurt vooraleer een batterij opgeladen is,hangt helemaal af van hoever deze ontladen is,de toestand,de capaciteit van de batterij en de laadstroom. Als je een batterij hebt die helemaal “plat” is,wat héél slecht is,en ze heeft een capaciteit van bijv. 60Ah,dan zal het theoretisch 15 uur duren om ze op te laden met een laadstroom van 4 Ampère.(het laatste stukje,zeg maar de laatste 15% duurt echter langer dan de eerste 85 %.) Een accu OVERLADEN is eveneens niet aan te raden en zelfs gevaarlijk voor ontploffing.

  16. De Ridder Marc 11. Feb, 2009 at 22:40 #

    Een batterij heeft zeker een min en een plus. Dat een “negatieve pool” een spanning onder 0 heeft of geen spanning onder O doet zelfs niets ter zake.
    Feit is dat de ene pool vol zit met elektronen en de andere een tekort heeft aan elektronen. Die ene pool die een teveel aan elektronen heeft, noemen wij negatief, want de elektronen zijn negatieve deeltjes, dat is de afspraak die men jaren geleden gemaakt heeft, en daar houden wij ons aan.
    Maakt men een verbinding van de ene pool naar de andere, dan vloeit er een elektronenstroom van – naar +.
    Verbinden we de -pool aan de massa van de auto, dan is de +pool positief tenopzichte van de massa.
    Verbinden we de +pool aan de massa van de auto, dan is de -pool negatief tenopzichte van de massa.

  17. Bart 25. Feb, 2009 at 13:04 #

    laten we niet verwarren : de echte elektronenstroom is inderdaad van – naar + , de conventionele stroomzin is van + naar – , dat is een afspraak en zo worden ook schema’s geinterpreteerd .
    bij een autobatterij is de dikste aansluiting de + , zo zie je steeds het onderscheid , ook als de batterij onder de drek zit .
    Toch even lichtzinnige mensen wakkerschudden :
    auto’s depanneren doen we inderdaad met parallel geschakelde batterijen : + op + en – op – . andersom betekent ontploffen van de batterij en uw face verbrand met batterijzuur , heb het zelf meegemaakt terwijl ik bij ne kluns stond .
    Nieuwere wagens die een andere depanneren moeten zo veel mogelijk verbruikers zelf opleggen om een schone vlakke gelijkspanning aan de wagen toe te voeren , zeker als het ook een nieuwere is : het netwerksysteem in de wagen ondervindt anders teveel spanningsschommelingen en draait dol . Bedenk dan ook als de opgestarte wagen draait , dat die een ongelijkmatige spanning op het boordnet van de depannagewagen steekt , dus lees nog maar eens opnieuw hierboven van : nieuwere wagens ….

  18. hinty 18. Dec, 2009 at 23:00 #

    awel he,zo een flauwe zever heb ik nog nooit gezien voor een autobatterij op te laden,enja…een autobatterij heeft zeker een min pool rudy (15)…..,maja,gelukkig dat dit het onnozelheid mag forum is,anders zou het wel eens dom kunnen overkomen…..

  19. Jef 31. Jan, 2010 at 15:39 #

    @Stinus
    Je schrijft “rood is warm, warm is gevaarlijk, gevaarlijk is negatief, dus rood is negatief”.
    Ik doe het zo; “rood is passie, passie is goed, goed is positief, dus rood is positief”.
    ‘t Is maar te hopen dat we elkaar nooit uit de batterij-nood hoeven te helpen.. ;-)

  20. karel 19. Apr, 2010 at 12:37 #

    dat simmige mensen niet weten wat een plus en min is weet je zeker dat je je rijbewijs hebt???

Leave a Reply